Strona internetowa powinna być doskonałą wizytówką Twojej firmy w sieci. Jeżeli jest inaczej, to tracisz wiarygodność i potencjalnych klientów. Na pewno się zastanawiasz, co umieścić na stronie, aby była skuteczna. Oto kilka podpowiedzi.
Na początek jedna uwaga – żaden przedsiębiorca czy usługodawca traktujący poważnie swój biznes i przede wszystkim klientów nie może sobie pozwolić na brak strony internetowej. Oczywiście porządnej strony internetowej, a więc merytorycznej, łatwej w nawigacji, zachęcającej użytkowników do działania, ale zarazem dającej się znaleźć wyszukiwarce na konkretne słowa kluczowe. Oznacza to, że nie wystarczy mieć jakąś stronę www, ale trzeba zadbać o jej wygląd i treści. Niestety, nadal wiele osób o tym zapomina. Niektóre firmy nie mają, o zgrozo, swojej strony internetowej. Z kolei inne niby mają, ale trudno je uznać za odpowiednią wizytówkę, ponieważ są przestarzałe, niedostosowane do urządzeń mobilnych, a wręcz odpychające wizualnie. Jednak czytasz ten poradnik, więc na pewno już to dobrze wiesz i jedynie chcesz się dowiedzieć, co umieścić na stronie.
Sprawdźmy zatem, co powinna zawierać strona internetowa, aby na jej widok internauta nie parsknął śmiechem, ani też szybko z niej nie uciekał na estetyczną i funkcjonalną stronę konkurencji.
Warto pamiętać, że wyłącznie strona przyjemna dla oczu będzie zachęcać odbiorcę do pozostania na niej i wgłębienia się w treść.
Ładny design to podstawa, ale nawet najpiękniejsza wizualnie strona okaże się porażką, jeżeli jej estetyka nie będzie korespondować z profilem Twojej działalności. Powiedzmy sobie szczerze, czy profesjonalnie i poważnie będzie traktowany elektryk, którego strona internetowa obfituje w motywy kwiatowe? Dlatego tak ważne, aby stronę graficzną precyzyjnie dopasować do grupy docelowej Twojej firmy. To nie tylko kwestia layoutu, czyli wyglądu strony, ale także zdjęć, banerów, grafik czy filmów – wszystko zarazem odpowiednio sformatowane, żeby za bardzo nie obciążać strony. W końcu długo otwierająca się strona naprawdę denerwuje. Musisz również zadbać o czytelne czcionki (albo zdać się na zdanie fachowców, którzy doradzą optymalne fonty) oraz przyciski przekierowujące do social mediów.
Oczywiście nie wolno zapominać o urządzeniach mobilnych. Pomyśl tylko, ilu potencjalnych klientów możesz stracić, jeżeli Twoja strona będzie kiepsko wyglądać na smartfonie czy tablecie.
Chociaż wygląd strony jest naprawdę istotny, to jednak nie można zapomnieć o treści – merytorycznej i angażującej. To właśnie treść przyciąga (lub odpycha) szczególnie mocno. Tekst powinien być nie tylko ciekawy, ale również odpowiednio sformatowany – niezbędne okazują się nagłówki, krótkie akapity i listy, co ułatwia czytanie. Nie martw się, nie musisz niczego wymyślać samodzielnie. To już zadanie dla copywritera. Jedynie zastanów się, co chcesz przekazać swoim odbiorcom.
Treść ma znaczenie również dla robotów wyszukiwarki i najlepiej, kiedy zarówno na stronie głównej, jak i na podstronach tekst ma długość minimum 300 wyrazów. W kontekście wyszukiwarki ważne jest także, żeby strona była zbudowana zgodnie z wytycznymi Google.
Liczy się pierwsze wrażenie. Nie wierzysz? A wejdziesz do obskurnego sklepu, jeżeli tuż po uchyleniu drzwi zobaczysz wielką i tłustą plamę na środku podłogi, brudne półki z porozrywanymi pudełkami, porozrzucane produkty oraz sprzedawcę zajętego wyłącznie sobą? Identycznie jest ze stroną główną, która może zachęcać do zapoznania się z treścią albo wręcz przeciwnie. Jej design i cała konstrukcja powinna skłaniać użytkownika do wykonania takich czynności, jakich od niego oczekujesz. Jeżeli jest inaczej, to strona wymaga poprawy.
Bardzo ważne, aby nie była przeładowana ilością informacji. Strona firmowa nie jest przecież portalem informacyjnym (jak Gazeta.pl czy Onet.pl) i dlatego powinna zawierać jedynie elementy kluczowe, które zaprezentują ogólną ofertę serwisu oraz najważniejsze atuty firmy. Po szczegóły będzie zaś odsyłać na konkretne podstrony.
Przedstaw się i zrób to mądrze
Trzeba się przede wszystkim przedstawić, aby użytkownik od razu wiedział, czym się zajmujesz. Można to zrobić poprzez logo, duży nagłówek, ewentualnie dodać akapit.
„hydraulik Gdańsk” – teoretycznie taki zwięzły i prosty przekaz powinien wystarczyć, ale czy będzie Cię wyróżniać na tle konkurencji?
„hydraulik 24/7 Gdańsk” – tu już potencjalny klient ma więcej informacji. Od razu wie, że na pomoc może liczyć w każdej chwili.
„hydraulik 24/7 Gdańsk z dwuletnią gwarancją na wykonane usługi” albo ‘”hydraulik Gdańsk – awarię szybko naprawię i czystość po sobie zostawię” czy też „hydraulik Gdańsk z rabatem 20% dla emerytów” – w ten sposób nie tylko mówimy, czym się zajmujemy, ale od razu pokazujemy konkretne korzyści, czyli po prostu wzmacniamy przekaz. Dzięki temu łatwiej przykuć uwagę odbiorcy.
Pokieruj użytkownika tam, gdzie chcesz
Co jeszcze powinna zawierać strona główna? Oczywiście zachętę do przejścia na podstronę, która stanowi swoiste rozwinięcie fraz wprowadzających z main site. Użytkownika trzeba trochę poprowadzić i zasugerować mu, gdzie ma przejść dalej. Osiągnięcie takiego celu byłoby niemożliwe bez zachęcających do kliknięcia i przejścia na inną część serwisu przycisków CTA (Call to Action). Mogę one mieć formę graficznego przycisku, podkreślonego tekstu albo ikony sugerującej swym wyglądem, co się stanie po jej kliknięciu. W ten sposób kieruje się potencjalnego klienta na stronę kontaktu, rozwinięcia konkretnej oferty, pobrania rabatu np. za polubienie fanpage'a albo na stronę z referencjami. Co ważne, nie wystarczy jeden przycisk – nigdy nie wiadomo co i na jakim etapie zainteresuje użytkownika.
Zastosuj przydatną nawigację
Przyciski CTA to nie wszystko, ponieważ potrzebne jest jeszcze proste i bardzo intuicyjne menu, bez żadnych udziwnień. Nowych odwiedzających na pewno zainteresują sekcje takie jak „O nas”. „Oferta” czy „Kontakt”. Z kolei odbiorców powracających zaciekawi nowy wpis na blogu. Jednak i jedni, i drudzy nie mogą mieć problemów ze znalezieniem danej podstrony. Nie ma nic gorszego niż menu tak skrzętnie ukryte, że dotarcie do niego okazuje się równie trudne, co znalezienie wolnego skrawka na zatłoczonej po brzegi plaży we Władysławowie w szczycie sezonu.
Dołącz elementy budujące zaufanie
Nie chodzi oczywiście o przechwalanie się, ale przedstawienie siebie jako eksperta i profesjonalisty w każdym calu. Dobrym sposobem będzie prezentacja opinii klientów, ale także ilość zrealizowanych usług albo czas istnienia na rynku. Liczby z reguły działają na wyobraźnię. Jeżeli dopiero stawiasz swoje pierwsze kroki na rynku, to też nie stoisz na przegranej pozycji. Pokaż, że masz solidną wiedzę (certyfikaty), ogromną pasję i nie jesteś tłustym kotem, który już ma wyrobioną markę i nic mu się nie chce. Pamiętaj, że zarówno doświadczenie, jak i jego brak można przedstawić jako swój atut. Trzeba jedynie wiedzieć, jak to zrobić. Dlatego najlepiej poprosić o pomoc specjalistów od tworzenia stron internetowych, a takich znajdziesz w firmie Haiku Studio.
Przedstawia ogólną ofertę, usługi, markę
Wskazuje na określone korzyści dla potencjalnych klientów
Przekierowuje użytkowników na konkretne podstrony
Zawiera elementy nawigacyjne ułatwiające poruszanie się po całym serwisie
Buduje pozytywny wizerunek i zaufanie do firmy/marki
albo
Odpowiedź na to pytanie została częściowo udzielona wcześniej, ale warto uściślić, jakie działy i treści powinna zawierać dobrze wykonana strona www.
Informacje kontaktowe
To wyjątkowo istotne informacje i bardzo często poszukiwane przez klientów. Osoby odwiedzające Twoją stronę muszą od razu mieć możliwość znalezienia podstawowych danych kontaktowych – adresu, telefonu, e-maila, formularza kontaktowego. Dobrze umożliwić klientom różne opcje kontaktu. Doskonałym rozwiązaniem okazuje się umieszczenie ich w stopce na stronie głównej, ale niezbędna jest także podstrona z danymi, na której może się znaleźć np. dodatkowo mapa z zaznaczoną siedzibą czy wskazówki dojazdu do placówki firmy. Dzięki takiemu ułatwieniu dajesz znać, że cenisz swoich potencjalnych klientów, a ponadto podnosisz swoją wiarygodność.
O nas/O firmie
Ta podstrona ma na celu zachęcenie potencjalnego klienta do skorzystania z oferty poprzez pokazanie „ludzkiej twarzy” – oto konkretny człowiek bądź konkretni ludzie ze swoją historią i określonymi wartościami, a nie ktoś kompletnie anonimowy. To również miejsce na zaprezentowanie misji firmy oraz pochwalenie się zdobytymi referencjami i certyfikatami. Wszystko po to, aby zdobyć zaufanie użytkownika i pokazać mu, dlaczego warto skorzystać właśnie z tej konkretnej oferty.
Oferta
Kolejna niezbędna podstrona zawierająca pełen opis proponowanych usług bądź produktów. Przy szczególnie rozbudowanej ofercie konieczne są zakładki, które ułatwiają klientowi znalezienie konkretnej oferty.
FAQ
Dział „Najczęściej zadawane pytania” pozwala zaoszczędzić czas zarówno Tobie, jak i klientom, którzy mogą przeczytać odpowiedzi na powtarzające się pytania wraz z odpowiedziami.
Realizacje/Galeria/Portfolio
Tę podstronę można różnie nazwać, ale w każdym przypadku chodzi o przedstawienie rezultatów swojej pracy. Możesz tu umieścić zdjęcia bądź filmy z realizacji konkretnych zleceń. Dobrze, kiedy do każdego zdjęcia zostanie dodane choćby kilka zdań wyjaśniających, co ono przedstawia.
Blog
Dodawanie artykułów poradnikowych na stronę ma trzy zalety. Po pierwsze, przestawiasz się jako ekspert i zarazem pasjonat w swojej dziedzinie. Po drugie, dzielisz się ze swoimi klientami wiedzą. Po trzecie, ma to znaczenie w kontekście pozycjonowania Twojej strony.
Sporo tych elementów powinna zawierać strona internetowa, aby przyciągnąć odbiorców. Co więcej, nie wystarczy samo wykonanie odpowiednich działów, wybranie najlepszego layoutu, zdjęć czy grafik, ale trzeba jeszcze zwrócić uwagę na estetykę i merytorykę. Na szczęście nie musisz tym wszystkim zajmować się samodzielnie - skorzystaj z pomocy profesjonalistów. Stworzymy dla Ciebie funkcjonalną, dobrze działającą na wszystkich nośnikach, skuteczną i przyjemną dla oka stronę, która wypromuje Twoje usługi lub produkty w sieci.
Artykuł powstał we współpracy z Haiku Studio
Kamee Sp. z o.o.
30-147 Kraków, ul. Na Błonie 15/57
NIP: 677 240 70 93 REGON: 36524526200000 KRS: 0000633262
Send massage
darmowe konsultacje