MVP: co to jest i dlaczego jest ci potrzebne?





Masz pomysł na świetny produkt lub usługę, ale zanim wprowadzisz ją na rynek chciałbyś przetestować swoje założenia? O ile badanie zapotrzebowania klientów w przypadku wielu branż jest proste, np. poprzez ankiety, o tyle niektóre produkty czy usługi ciężko w ten sposób wysądować. Jest na to inna metoda – MVP.

Co to jest MVP?

MVP, czyli Minimum Viable Product, to twój produkt, usługa, oferta czy program, które chcesz przetestować w formie minimalnie koniecznej do wprowadzenia na rynek. Jest to swego rodzaju prototyp, który prezentujesz przyszłym klientom, aby  zobaczyć, czy spełni ich oczekiwania i potrzeby. Dlatego MVP zawiera tylko główne cechy finalnej produktu, a zatem jego stworzenie pochłonęło stosunkowo niewiele czasu i pieniędzy. Głównym założeniem jest zebranie feedbacku od klientów, czyli informacji o tym, jak użytkowało się produkt czy usługę, jakich dodatkowych elementów oczekują, czy zdecydowaliby się na pełną wersję produktu. Często zdarza się też tak, że klient sam nie jest świadom, że właśnie użytkuje MVP.

Po co dokonywać testu MVP?

Wprowadzenie nowego produktu na rynek, to niełatwe zadanie. Problem stanowi konkurencja, dotarcie do swojej grupy docelowej, reklama i odpowiednie działania marketingowe, obsługa klientów. Elementów, które składają się na powodzenie danego produktu czy usługi jest wiele, co wiąże się ze sporym nakładem czasu i pieniędzy. Aby oba te elementy zminimalizować wykorzystuje się MVP. Pozwala ono na:

1. Skonfrontowanie swojego pomysłu z rzeczywistością. Dzięki możliwości dostrzeżenia błędów na tym etapie można uniknąć ich w przyszłości, wprowadzając faktyczny produkt na rynek.

2. Wykorzystanie inteligencji zbiorowej użytkowników MVP do udoskonalenia projektu w obszarach, o których wcześniej mogłeś nawet nie pomyśleć.

3. Rezygnację z pomysłu stworzenia danego produktu lub usługi jeśli prototyp MVP spotka się z brakiem zainteresowania i odzewu ze strony odbiorców.

4. Zainteresowanie przyszłych użytkowników swoim produktem oraz dotarcie do potencjalnych partnerów, którzy po skorzystaniu z MVP mogą podjąć decyzję o wsparciu pełnej wersji produktu lub usługi.

W jakich branżach warto korzystać z MVP?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Z takiej możliwości skorzystali twórcy np. Dropboxa, Ubera czy Airbnb. Jest to rozwiązanie, które sprawdza się w przypadku różnych pomysłów, ale szczególnie często wykorzystywane jest w branży IT. Stworzenie landing page czy prototypu twojego programu może pomóc ci w zebraniu feedbacku od przyszłych użytkowników. Jak się do tego zabrać?

Tworzenie MVP

1. Zastanów się, jakie funkcje i cechy są kluczowe dla twojego pomysłu. Na tym etapie nie zajmuj się szczegółami, na nie przyjdzie czas później.

2. Zdefiniuj, w jaki sposób zmierzysz powodzenie twojego produktu lub usługi, od tego zależeć będzie, w jaki sposób zostanie zaprojektowane MVP. Np. jeśli twoim celem jest stworzenie strony z kursami online, zainteresowanie zbadasz ilością wejść, zapisów na newsletter oraz konkretne kursy. W twoim prototypie muszą się zatem znaleźć elementy, które to umożliwią.

3. Stwórz MVP samodzielnie lub zwróć się w tej sprawie do firmy, która wie, w jaki sposób skutecznie zbudować taki prototyp, który nie tylko posłuży ci do przetestowania twojego pomysłu, ale także stanie się podstawą do zbudowanie finalnego projektu.

 

Przeczytaj, jak stworzyć zapytanie ofertowe na wykonanie dedykowanej aplikacji webowej

Jak Kamee tworzy MVP?

Stworzenie prototypu aplikacji klienta zaczynamy od zdefiniowania jego oczekiwań i potrzeb. Konsultujemy wszystkie szczegóły aplikacji, tak aby MVP zawierał wszystkie niezbędne szczegóły oraz elementy kluczowe na tym etapie realizacji projektu. Następnie na podstawie wytycznych od klienta tworzymy klikalną makietę, w której klient może wprowadzać zmiany. W trakcie tego etapu zajmujemy się projektowaniem wyglądu rozwiązania, mając na uwadze zasady user experience, user interface oraz SEO. W tym zakresie oferujemy również konsultacje i pomoc. Następnie wspólnie z klientem omawiamy zalety i wady technologii planowanych do stworzenia aplikacji, w tym języka programowania czy wyboru licencji. Konsultant w tym celu konsultuje się z programistami lub innymi specjalistami posiadającymi odpowiednią wiedzę. Po tym etapie następuje kodowanie, czyli programowanie MVP oraz testy rozwiązania. Produkt dostępny jest online, a zainstalowany na dowolnym serwerze. Następnie klient otrzymuje od nas kod źródłowy oraz prawo własności do wypracowanego prototypu, który następnie może udostępnić swojej grupie docelowej. Po zebraniu feedbacku ukończeniem aplikacji możemy zająć się my lub dowolnie wybrana firma programistyczna. Wszystkie czynności składające się na stworzenie MVP w Kamee wycenione zostały na 25 tysięcy złotych:

-3 dni warsztatów, podczas których rozmawiamy o twoich potrzebach i oczekiwaniach wobec MVP.
-2 dni tworzenia makiety.
-5 dni prac programistycznych.
-5 dni testowania i poprawiania.

Czas realizacji zlecenia, to 3 tygodnie.

 

Przeczytaj więcej  tym, jak odbywa się przekazanie dedykowanej aplikacji webowej klientowi

Podsumowując

MVP to szansa na sprawdzenie, czy twój produkt lub usługa mają szansę na sukces. Dokonanie takiego testu nie da ci 100% pewności, pozwoli jednak na wysondowanie reakcji na twój pomysł. Najczęściej stosują je firmy branży IT, nie jest to jednak regułą. Aby stworzyć MVP nie potrzebujesz dużych nakładów czasowych ani finansowych. Wykonanie takiego prototypu posłuży ci do zebrania opinii przyszłych użytkowników i opracowania finalnego rozwiązania na tej podstawie.

Maria Pruszyńska

Przeczytaj także

Jak zrobić rozpoznanie potrzeb firmy do stworzenia dedykowanego oprogramowania?
4 oznaki, że potrzebujesz automatyzacji procesów w firmie
Czy aplikacje dedykowane zwiększą moją efektywność?
Prowadzenie magazynu w Excelu

Zobacz projekt, który ostatnio zrealizowaliśmy

Aplikacja na zamówienie dla hurtowni – WMS/ CRM/ BI – dolnośląskie, Wrocław

 





darmowe konsultacje