Systemy SCM do zarządzania łańcuchem dostaw
Co to jest system SCM?
System SCM (Supply Chain Management), to aplikacja, której celem jest efektywne zarządzanie łańcuchem dostaw. Rozwiązanie tej klasy optymalizuje poszczególne procesy, z których składa się łańcuch dostaw. W tym zakresie szczególnie istotne jest odpowiednie zintegrowanie różnorodnych rozwiązań służących do obsługi przepływu informacji, produktów i usług. Tym samym dedykowany system SCM pomaga w optymalizacji działań logistycznych składających się na zarządzanie łańcuchem dostaw. Jego precyzyjne dopasowanie do potrzeb umożliwia skuteczniejsze współdziałanie poszczególnych elementów składających się na efektywność zaopatrzenia, produkcji oraz dystrybucji dóbr, a także kontakty z dostawcami i klientami.
Projektowanie i wprowadzanie systemu SCM do zarządzania łańcuchem dostaw
W pierwszym etapie projektowania systemu SCM skupiamy się na wyszczególnieniu wszystkich łańcuchów dostaw w firmie oraz ich drobiazgowym scharakteryzowaniu. Na tej podstawie tworzony jest prototyp aplikacji, który zawiera wszystkie zależności pomiędzy konkretnymi fragmentami aplikacji do zarządzania łańcuchem dostaw. Ich prawidłowe odwzorowanie stanowi gwarancję, że stworzony system zoptymalizuje podejmowane działania. Prototyp budowany jest na podstawie rozmów ze zlecającym oraz podlega bieżącym konsultacjom. Gdy makieta jest gotowa klient jeszcze raz sprawdza, czy wszystko, co zawiera projekt jest zgodne ze stanem faktycznym. Zatwierdzenie prototypu przez klienta rozpoczyna etap programowania, po którym następują testy. Mają one na celu wykrycie wszystkich potencjalnych błędów, które mogłyby zakłócić prawidłowe funkcjonowanie aplikacji. Gdy także ten etap zostanie zakończony, pozostaje tylko wdrożenie dedykowanego systemu SCM w firmie zlecającego. Odbywa się ono na dwa sposoby, wedle wytycznych klienta: podczas szkoleń osobistych lub online. Długość trwania tego etapu uzależniona jest od rozbudowania systemu oraz liczby użytkowników. Zwykle zajmuje od kilku do kilkunastu dni. Nasze wsparcie nie kończy się jednak na wdrożeniu; pomagamy także rozwijać stworzone przez nas dedykowane aplikacje oraz optymalizować ich działanie w ramach stworzonych funkcjonalności.
Zalety dedykowanych systemów SCM firmy Kamee
- Optymalizacja źródeł dostaw, poprzez lepsze zarządzanie logistyką przepływu produktów, usług oraz pracowników
- Optymalne zarządzanie stanami magazynowymi - wprowadzenie informacji o poziomie krytycznym danego towaru, automatyczne składanie zamówień z poziomu aplikacji SCM, płynne przenoszenie towarów pomiędzy magazynami, zarządzanie magazynami ruchomymi czy znajdującymi się w odległych lokalizacjach, dzięki mobilności systemu i dostępie online z każdego urządzenia z dostępem do internetu
- Wzrost jakości współpracy z klientami, ich satysfakcji oraz rentowności firmy, dzięki optymalizacji zachodzących procesów
- Analizy dotyczące popytu na określone produkty, na podstawie przeprowadzonych w przeszłości procesów i transakcji
- Możliwość błyskawicznej reakcji na pojawiające się zapotrzebowanie ze strony klientów, jednocześnie unikając gromadzenia i zalegania na magazynie towarów, które nie cieszą się zainteresowaniem
- Przejrzysty system zależności pomiędzy poszczególnymi ogniwami łańcucha dostaw - zamówieniami, dostawcami, przesunięciami wewnątrz magazynów, wydaniami, zwrotami, itd.
- Jeden, spójny system SCM, umożliwiający tworzenie zbiorczych planów związanych z zaopatrzeniem, magazynowaniem, produkcją oraz transportem towarów
- Analizy na temat najbardziej czasochłonnych i kosztownych etapów łańcucha dostaw, co umożliwia optymalizację nieefektywnych fragmentów całego procesu
- Automatyczne przygotowywanie zamówień do producentów w przypadku, gdy stan magazynu przekroczy ustawioną wartość (wagę, objętość, kwotę, itp.)
- Szybki dostęp, także na urządzeniach mobilnych, do informacji na temat aktualnej sytuacji magazynowej uwzględniającej zobowiązania, które nie zostały zrealizowane
- Generowanie w aplikacji SCM dokumentów w dowolnych językach
- Automatyzacja w komunikacji z dostawcami, wybranymi działami w firmie, firmami transportowymi oraz klientami
- Dostarczanie informacji do odpowiednich osób na temat produktów, danych handlowych, logistycznych i finansowych
- Nadawanie dostępu do danych w systemie - to od zlecającego zależy, kto ma prawo wyświetlać, edytować czy usuwać dane