Klienci kontaktujący się z firmą programistyczną w celu stworzenia dedykowanej aplikacji webowej na początku mają dwa, kluczowe pytania: ile będzie kosztowało stworzenie oprogramowania oraz jak długo to potrwa? Choć kwestie te wydają się być klarowne, nie jest łatwo udzielić odpowiedzi. Dlaczego? Ponieważ są one bardzo złożone i zależą od wielu czynników. W praktyce stworzenie systemu zajmuje od kilku do kilkunastu miesięcy. W dzisiejszym artykule zajmiemy się odpowiedzią na pytanie, dlaczego precyzyjne określenie czasu stworzenia oprogramowania jest trudne oraz czynnikami, które proces ten wydłużają oraz skracają.
Firma programistyczna w umowie zawieranej z klientem estymuje czas realizacji projektu, który obejmuje zaprojektowanie, programowanie oraz testowanie rozwiązania. Nie jest jednak możliwe precyzyjne określenie terminów w trakcie wstępnych rozmów, ponieważ:
-Planowanie aplikacji, w tym tworzenie dokumentacji oraz makiety, to procesy płynne, których czas trwania zależny jest od sprawnej komunikacji na linii konsultant-zlecający, zaangażowania obu stron oraz precyzyjnego dopasowania do potrzeb.
-Czas programowania zależny jest od skomplikowania rozwiązania oraz jego innowacyjności.
-W okresie testów wykrywane są błędy i nieścisłości w stosunku do makiety. Ich naprawienie oraz ponowne przetestowanie systemu również wpływają na czas realizacji zlecenia.
Dlatego, gdy pytasz na czacie, ile zajmie stworzenie aplikacji dedykowanej, nie oczekuj precyzyjnej odpowiedzi. Otrzymasz wtedy przybliżony czas realizacji zlecenia, który dookreślony zostanie w trakcie projektowania i programowania systemu.
Czynności podejmowane przez klienta wpływają na czas realizacji zlecenia. Wśród tych, które je wydłużają wyróżniamy:
1. Dodawanie modułów i funkcji po zatwierdzeniu makiety. Czasem na projektowanie rozwiązania jest okres tworzenia dokumentacji oraz makiety. To w nich zawierają się wszystkie funkcje rozwiązania, zaplanowane graficzne oraz funkcjonalnie, które następnie przekazywane są programistom tworzącym aplikację. Dodawanie kolejnych uwag po zatwierdzeniu makiety wydłuża proces programowania. Dlatego tak ważne jest gruntowne rozpoznanie potrzeb w pierwszych fazach projektu, co umożliwi jego kompleksowe zaplanowanie.
2. Niezdecydowanie zlecającego wobec wyglądu, funkcji, itp. Kiedy kontaktujesz się z firmą programistyczną, upewnij się, że dokładnie wiesz, jakiego rozwiązania potrzebujesz. W tym celu ustal jakie zadania ma usprawnić system, ile osób będzie z niego korzystać, czy istnieje konieczność integracji z rozwiązaniami zewnętrznymi, jak wyglądać ma rozwiązanie. W zakresie wyglądu skup się na tym, jakie moduły są Ci potrzebne, jakie dane powinny zawierać tabele, jakie widoki domyślne chcesz widzieć po zalogowaniu do systemu. Brak jasności, co do tych elementów sprawi, że tworzenie rozwiązania się wydłuży.
3. Nadmierna ilość opcji i funkcji. Problemem wielu zlecających jest wprowadzanie do planowanej aplikacji bardzo wielu, różnorodnych funkcji. Często jest ich tak dużo, że nawet sami użytkownicy do końca nie wiedzą, do czego służy każda z nich. Skutkiem, poza wydłużonym okresem tworzenia i testowania, jest nierentowność inwestycji. Oczywiście, niektóre przedsiębiorstwa wymagają bardzo kompleksowego rozwiązania, co podyktowane jest zakresem ich działalności, ilością klientów, itp. Naczelną zasadą powinna być jednak prostota i intuicyjność, tak aby dedykowana aplikacja faktycznie ułatwiała pracę i pozwalała oszczędzać czas.
4. Problemy komunikacyjne. Jak w każdej relacji, także w tej łączącej konsultanta i zlecającego, może zdażyć się nieporozumienie. Niejasne zdefiniowanie swoich potrzeb i wymagań, roszczenia, które nie mają podstaw w umowie, to tylko niektóre z nich. Problem stanowić może także zbyt długie oczekiwanie na odpowiedź i zatwierdzenie którejś części projektu, co także opóźnia rozwój prac. Aby tego uniknąć ważna jest postawa otwartości i konkretne podejście do zlecenia, przestrzeganie terminów i umiejętność udzielania konstruktywnej informacji zwrotnej.
Zlecający może także podjąć działania, które przyspieszą moment oddania stworzonego oprogramowania webowego. Wśród nich warto wymienić:
1. Dobrze zdefiniowane potrzeby. Klient, który wie, czego chce jest w stanie skutecznie przekazać to firmie programistycznej, która stworzy aplikację precyzyjnie dopasowaną do firmy zlecającego. Aby skutecznie przeprowadzić ten proces skup się na określeniu kluczowych obszarów, których działanie usprawnić ma aplikacja. Następnie zastanów się, jakie rozwiązania systemowe w tym pomogą, to znaczy ustal, jakich modułów potrzebujesz (np. faktur, bazy klientów, kalendarza, magazynu, itp.) Jeśli masz z tym trudność porozmawiaj z konsultantem Kamee, który zaproponuje Ci rozwiązanie dopasowane do Twoich potrzeb.
2. Czas zainwestowany w projektowanie i testowanie rozwiązania. Choć wydaje się to paradoksalne, optymalizowanie w tych dwóch etapach może w efekcie kosztować jeszcze więcej czasu. Dlaczego? Pobieżne tworzenie dokumentacji i makiety oraz mało precyzyjnie zdefiniowane potrzeby przełożą się na stworzenie rozwiązania jedynie częściowo dopasowanego do Ciebie i Twojej firmy. Szybko przeprowadzone wdrożenie zaowocuje nieefektywnym korzystaniem z aplikacji przez użytkowników. Dlatego tak ważnym jest zainwestowanie odpowiedniej ilości czasu w krystalizowanie potrzeb oraz szkolenie z zakresu działania rozwiązania.
3. Precyzyjnie komunikować się z konsultantem firmy programistycznej. Ważne, aby wiadomości wymieniane pomiędzy stronami były szczegółowe i umożliwiały realizowanie projektu. Nie bój się zadawać pytań jeśli którakolwiek część aplikacji czy umowy jest dla Ciebie niejasna. Konsultant Kamee udzieli Ci wszystkich kluczowych informacji na temat rozwiązania, tak abyś mógł efektywnie z niego korzystać. Wyrażaj swój feedback na bieżąco, co umożliwi wspólne wypracowanie dedykowanej aplikacji, którą Twój zespół będzie używał przez lata.
Przeczytaj także
6 sposobów, w jakie dedykowany system ułatwia rekrutację pracowników
Kto powinien przygotować dokumentację aplikacji webowej?
Jak zrobić rozpoznanie potrzeb firmy do stworzenia dedykowanego oprogramowania?
Jak zbudować bazę klientów?
Zobacz, jaką aplikację ostatnio zrealizowaliśmy
Oprogramowanie dedykowane CRM dla szkoły językowej, Warszawa
Kamee Sp. z o.o.
30-147 Kraków, ul. Na Błonie 15/57
NIP: 677 240 70 93 REGON: 36524526200000 KRS: 0000633262
Send massage
darmowe konsultacje