Gdy klient kontaktuje się z firmą oferującą rozwiązania informatyczne dla firm, osobą, z jaką rozmawia od początku jest konsultant. To od jego podejścia, wiedzy i umiejętności komunikacyjnych zależy pierwsze wrażenie o firmie. Czym dokładnie zajmuje się konsultant IT i jakie kryteria pozwalają stwierdzić, że jest osobą kompetentną? Czy współpracując z niekomunikatywnym konsultantem można skutecznie przeprowadzić projekt do końca?
Konsultant IT wykonuje pracę polegającą na zadaniu pytań. Druga część pracy to dokumentowanie wymagań zespołu.
Na etapie konsultacji projektu rozpoznanie potrzeb przeprowadzone może być przez kilku specjalistów. Wszystko zależy od indywidulanych zapotrzebowań i wymagań klienta. Praca jest podzielona na obszary i etapy w zależności od wielkości projektu. Konsultanci - doradcy:
-Analizują zachodzące procesy u klientów oraz doradzają w zakresie wyboru optymalnego rozwiązania informatycznego
-Projektują sposoby obsługi zagadnień IT na podstawie analizy potrzeb
-Stanowią łącznik pomiędzy klientem a programistami
-Czuwają nad realizacją harmonogramu prac – zarządzanie projektami
-Przeprowadzają wdrożenia systemów w firmach klientów
-Aktualizują oraz modyfikują gotowe licencje informatyczne w zakresie ustalonym wraz z grupą użytkowników (reprezentuje ich częśto osoba na stanowisku Product Owner) na podstawie jego analizy
W zależności od specyfiki firmy zadaniem konsultanta IT może być dbanie o sprawną wymianę informacji pomiędzy zespołem odbiorcy, a programistami oraz informowanie o zmianach w wykonywanym systemie albo branie udziału w rzeczywistym tworzeniu rozwiązania. Tym, co zawsze powinno cechować takiego doradcę jest fachowa wiedza na temat omawianych z klientem zagadnień oraz rzeczowa obsługa. Ważne są zatem takie cechy osobowościowe specjalisty, jak empatia czy umiejętność słuchania. Są one kluczowe w trakcie definiowania potrzeb klienta i proponowania optymalnej decyzji.
Decydując się na usługi danej firmy programistycznej, ważne jest zwrócenie uwagi na zakres opieki doradcy. Wiele z dostępnych na rynku przedsiębiorstw nie oferuje kompleksowej pomocy, co wpływa na jakość współpracy i przygotowywanego rozwiązania. W Kamee zdajemy sobie sprawę, jak ważna jest relacja obu stron. Dlatego dokładamy wszelkich starań, by osoby bezpośrednio stykające się z klientem były ekspertami w dziedzinie rozwiązań IT. Umożliwia to przeprowadzenie skutecznego zdefiniowania zapotrzebowań oraz stworzenia makiety programu, która następnie trafia do programistów. W trakcie tworzenia systemu komunikacja klienta z konsultantem możliwa jest za pomocą różnorodnych kanałów: rozmów telefonicznych i na Skype, maili, udostępniania ekranu czy spotkań osobistych. Wierzymy, że w ten sposób każda potrzeba i wątpliwość grupy docelowej związana z usługą może zostać rozwiązana z pomocą aplikacji.
Opieka konsultanta IT nie kończy się jednak na tworzeniu produktu. Swoje doświadczenie wykorzystuje on także w skutecznym wdrażaniu opracowanego rozwiązania. Szkolenia mogą mieć postać spotkań osobistych lub online. Nasi doradcy mają za sobą wiele wdrożeń i wiedzą, na co zwrócić uwagę, by zakończyło się ono skuteczną adaptacją w organizacji i jej użytkowaniem przez lata.
Osobisty konsultant towarzyszy także w trakcie użytkowania produktu. W razie potrzeby rozbudowy oprogramowania o dodatkowe funkcjonalności, pomaga w ponownym zdefiniowaniu wytycznych oraz proponuje sposób realizacji wspólnie wypracowanych założeń. Dzięki temu dalszy rozwój odbywa się płynnie i efektywnie, nie zaburzając pracy firmy.
Czy w takim razie warto tracić czas na współpracę z doradcą, który jest niekomunikatywny? W przypadku, gdy intencje zamawiającego są źle odczytywane, a jego oczekiwania nie zostają spełnione, warto rozejrzeć się za inną firmą, której oferta oraz konsultanci IT dopasowują się do potrzeb osób zlecających wykonanie usługi. Stanowi to gwarancję skutecznej współpracy i efektywnego użytkowania.
W ramach swojej pracy osoby o takich kwalifikacjach oferują szereg usług. Zasadniczo obejmują one doradztwo, pomoc przy wyborze rozwiązań, określenie celu wdrożenia, analiza bezpieczeństwa danych i inne. Jakiś czas temu uważano, że praca doradcy po wdrożeniu rozwiązania może się zakończyć. Obecnie dedykowane narzędzia mają nieograniczone możliwości rozwoju. Przy ich opracowywaniu swoją pracę musi wykonać konsultant. Dla dobra celów biznesowych praca (udział) doradcy powinno zostać zachowane.
Przeczytaj także
Umowa o świadczenie usług informatycznych
Dedykowany system CRM
Zarządzanie projektami IT
5 powodów, dlaczego warto aktualizować dane w CRM
Zobacz nasze realizacje
Aplikacja webowa CRM/ERP/MES dla firmy handlowej w branży kosmetycznej – Gdańsk
Kamee Sp. z o.o.
30-147 Kraków, ul. Na Błonie 15/57
NIP: 677 240 70 93 REGON: 36524526200000 KRS: 0000633262
Send massage
darmowe konsultacje